mandag 11. februar 2008

Spesialundervising


Spesialpedagogikk er interessant og noe vi har stor utbytte av å ha litt innsikt i. Når vi blir ferdige lærere vi jeg tro at vi alle kommer til å komme borti elever med et funksjonsvikt. Enten det er AD/HD, lese- og skrivevansker, psykiske problem og mobbing for eksempel. Elever som har funksjonssvikt har ikke de samme forutsetningene som andre. De må få tilrettelagt undervisning, i større eller mindre grad for å nå målene i Kunnskapsløftet.

Det å oppdage funksjonshemningen er viktig. På den måten kan eleven få tilrettelagt undervisning så tidlig som mulig. Om en elev begynner på skolen med en funksjonssvikt, uten at noen vet om dette: F. eks at en elev begynner i 1. Klasse med lese- og skrivevansker. Da er det viktig at læreren vet hva som kjennetegner de mest kjente funksjonssviktene slik at problemet blir tatt tak i så tidlig som mulig. Også det å vite hva du skal gjøre om du mistenker, eller oppdager at en elev har en form for funksjonssvikt. Noe jeg ikke viste, var at om du mistenker at en elev har lese- og skrivevansker, så skal du sende eleven til øyenlegen.

Noe jeg tror er veldig viktig for elever med en funksjonssvikt er at de må føle mestring. Føler ikke eleven mestring vil det bli en lang tøff skolegang.

Dyskalkuli var et nytt begrep for meg. Elever med ”tallforbi”. De forstår ikke meningen bak tall og regneoperasjoner. De skjønner ikke hvordan de skal løse tekstoppgaver. Dyskalkuli kommer ofte sammen med andre lærevansker. Elver med dette trenger mye konkretisering i matematikkundervisningen for å kunne forstå logikken bak tallene og regneoperasjonene.
Det var bra vi valgte nettopp spesialundervisning til vår ønskeøkt. Dette ble en økt med mye lærdom, lærdom som vi kommer til å få bruk for senere.
Artikkelen ” Integrering ikke alltid best” (www.forskning.no (1.10.00)) var interessant. Den fikk meg til å tenke. Jeg er ening med tittelen, integrering er nok ikke alltid best. Om skolen ikke har nok kunnskaper og resurser til å ha en elev med en funksjonshemning er det nok bedre å la han/hun gå på en spesialskole der den oppfølgingen som er nødvendig blir gitt. På den andre side; Om de funksjonshemmede går på spesialskoler vil det ikke lenger blir vanlig med funksjonshemning, fordi vi ikke lenger ser dem i hverdagen. Dette kan forverre situasjonen og de vil kanskje bli mindre integrerte.

I brennpunkt episoden om ”De umulige barna”Det kan ikke være lett å ha et barn som har ADHD. Et barn som er i aktivitet så si hele tiden. De som er rundt blir slitt ut. Selv om det er stor risiko når det gjelder ADHD medisin er det mange som velger å medisinere barna. Noen eksempler på bivirkninger kan være; selvmordstanker, nedsatt matlyst, kvalme, tretthet og leverskader. Det er nok mange foreldre som ikke ser noen annen utvei enn å medisinere barnet.

2 kommentarer:

Kari sa...

Hei Ingrid!
Ser at me har skrevet mykje det same om denne økta, og at du som eg, synest det var ei kjekk og interessant økt. Lurte på om kva tanker du har om dette med integrering? (Det ligg ei lenke til ei artikkel om det i mappa for denne økta).

Ingrid Tjøsvoll sa...

Svar er skrevet med grønn skrift;)