fredag 28. mars 2008

Yrkesetikk Seminar

Da var yrkesetikk seminaret over. De tre dagene har vært veldig lærerrike. Den første dagen startet med litt undervisning. Taushetsplikten var et av temaene som kom opp. Mange yrkesgrupper som er pålagt taushetsplikt og læreryrket er et av dem. Vi må være forsiktige og tenke over hva vi sier å til hvem vi sier det til.

Læreren skal ikke gi informasjon om/snakke om (ting som ikke passer seg, viktig å bruke sunn fornuft) sine elever. Taushetsplikten gjelder livet ut, også om man slutter i jobben. Overholder man ikke taushetsplikten kan man havne i fengsel. Om en lærer mener at noe er så alvorlig at det er nødt til å bli gjort noe med så har han/hun meldeplikt. Noen eksempler på dette er om det er mistanke om omsorgssvikt, om det er liv, eller helse i fare. Her er det vanskelig å vurdere hva som er så alvorlig at en faktisk må bryte sin taushetsplikt og bruke meldeplikten. Her kan man trekke inn plikt etikk og konsekvens etikk..

Etter undervisningen ble vi delt inn i grupper på tvers av klassene. Jeg var på gruppe med Gunnar og Cato fra A klassen. Det er veldig greit å jobbe i praksisgruppene til vanlig, men det var kjekt å bli kjent med flere fra A klassen.

De fire forskjellige casene vi fikk utdelt var reelle, det gjorde at vi kunne sette oss inn i sakene og dermed tenke på hva vi selv ville gjort om vi hadde havnet opp i en lignende sak. Konsekvensetikk og pliktetikk ble det lagt stor vekt på. Så når den muntlige eksamenen i KRL ikke kommer om så alt for lenge, vet jeg forskjellen.

Når vi arbeider med oppgaver på denne måten blir det mer ”virkelig”, vi klarer å sette oss selv i situasjonen og klarer å trekke inn teori. Vi valgte å sette av mest tid til case 4. Dette var casen om Jørgens dilemma. Her var det mye å ta tak i å diskutere. Jeg vil tro at dette er en problemstilling flere lærere kan havne opp i . Flertallet mot mindretallet. Jeg lærer mye bedre når jeg får brukt teorien til noe, ikke når jeg sitter og leser i en bok. Jeg hatt stort utbytte av disse tre dagene med yrkesetikk!


Etter arbeidet med casene laget vi 10 yrkesetiske bud for lærere:



Yrkesetiske bud for lærere

1)Læreren må forvalte sin makt i samsvar med lovverk, erkjenne grunnverdier og banets rett til likeverdig behandling
- Læreren må ikke misbruke sin makt som lærer, behandle alle elever likeverdig.

2)Læreren er en omsorgsperson og skal alltid tenke på elevens beste.
- Som lærer er du en omsorgsperson og må opptre som en, kanskje spesielt i småskolen.

3)Læreren må gå foran som et godt forbilde både ovenfor elever og foreldre.
- Elevene ser opp til læreren, de blir påvirket av lærerens meninger og handlinger.

4)Læreren har alltid taushetsplikt og opplysningsplikt. Dette må opprettholdes både ovenfor foreldre elever og skole.
- Læreren skal ikke gi informasjon om/snakke om (ting som ikke passer seg, viktig å bruke sunn fornuft) sine elever. Er det noe som læreren mener at er nødvendig å gå videre med har læreren meldeplikt.

5)Læreren må kunne se enkelteleven i forskjellige situasjoner, og kunne gi god oppfølgning og tilpasset opplæring.
- Alle elever er forskjellige og har forskjellige forutsetninger, derfor er det viktig at læreren kan se den enkelte elev i forskjellige situasjoner. Gi god oppfølging og veiledning, om nødvendig gi tilpasset opplæring.


6)Læreren må kunne reflektere over egen kompetanse og kunne vurdere kvaliteten på opplæringen.
- Det er viktig at læreren hele tiden vurderer seg selv. Vurdere om undervisningen når frem til elevene. Kanskje stoffet er for vanskelig eller lett. Da må læreren kunne vurdere kvaliteten og legge om på undervisningen. Her er selvinsikt viktig.


7)Læreren skal ha et godt samarbeid med kollegaene, og kunne samarbeide med disse på en god måte i arbeidet med elevene i skolehverdagen.
- Dette er viktig for å skape et godt arbeidsmiljø og for å trives i jobben.

8) Læreren skal være både inspirerende og motiverende for elevene.
- En lærer må legge opp undervisningen slik at elevene blir motiverte og inspirerte til å lære nye ting.

9) Læreren skal sette krav til elevene og forvente faglig progresjon og sørge for at elevene hver dag skal oppnå en mestringsfølelse.
- Har ikke elevene noen mål de skal nå ser ikke elevene noen grunn til å jobbe hardt. Mestingsfølelse er viktig for elevenes selvbilde og det gir motivasjon til videre arbeid.


10) Læreren må vise vilje til å tenke i nye baner og prøve ut nye metoder.
- Om en lærer alltid legger opp undervisningen likt vil dette bli kjedelig for elevene, litt variasjon er bra.


På fredagen var det fremføring av de forskjellige casene. Det var veldig spennende å høre hvordan de forskjellige gruppene hadde løst casene. Selv om de fleste gruppene hadde nokså like svar på casene, ble det flere høylytte diskusjoner som kunne vart i timevis!



4 kommentarer:

Grethe Myhre sa...

Yrkesetikk, ja.Einig med deg at det er fint å få oppgåver knytta til det "virkelige livet". Det er slik dei fleste av oss lærer å knytte teori og praksis saman. Ang. dei yrkesetiske buda: Det er ikkje heilt lite de krev av ein lærar! Håpar ikkje eg får nokon av dykk som foreldre til elvar i "min" klasse. Jau, eg skjønar at dette er idealet, men lærarar er jo berre menneske dei og! Når det gjeld pkt. 3 (forbilde for elevar og foreldre), meiner de at dette gjeld heile døgeret, heile året? Har ein lærar aldri "fri"?

Ingrid Tjøsvoll sa...

Hehe...;) Vi setter store krav ja, men som du sier som er dette idealet.

Som lærer er du et forbilde både for elevene og foreldrene, men det er klart at slik vi/jeg mener det er det i skolesammenheng. :) En lærer må også ha et privatliv.Jeg synes at hva en lærer gjør hjemm/utenfor skolen ikke er noen andres "sak". Så det punktet er ikke såååå "strengt":)

Ida H. sa...

Eg ser det eigentleg er mykje likt me har lagt vekt på i boda våre. Og ein ser jo at dette er store krav. Du har fått med deg mykje bra i teksten. Er det noko frå dette seminaret du meiner ikkje var nødvendig/relevant?

Ingrid Tjøsvoll sa...

Jeg syns vel egentlig det meste i dette seminaret var relevant. Men om jeg skal ta en ting så hadde det blitt den første casen om kleskode. En lærer som har litt sund fornuft har ikke noe problem når det gjelder klesdrakt:)